Marktplaats verbeteren cq uitbreiden

Marktplaats wordt dagelijks door velen bezocht en gebruikt, recent hebben ze de website (eindelijk!) vernieuwd en zo is de website wat moderner geworden. Naast de doorgevoerde wijzigingen kan het altijd beter natuurlijk! Een aantal dingen die mij opvielen of wat ik zou verbeteren:

Persoonlijke gegevens

Naast dat Marktplaats dagelijks met succes veel gebruikt wordt, worden er ook dagelijks mensen opgelicht! Even afkloppen, ik heb dit gelukkig nog nooit meegemaakt maar kan me voorstellen dat het lastig is hier iets mee te doen als koper. Aangifte bij de Politie en Marktplaats hierover inlichten maar in veel gevallen ben je je geld kwijt. Om verificatie drempel wat te verhogen lijkt het mij een goed plan om niet enkel een naam als verplicht veld te hanteren. Daar ook adres gegevens aan toevoegen! Niet iedereen wil dit open en bloot op het internet, dus een optie erbij om dit te verbergen maar wél zichtbaar voor Marktplaats personeel. Tevens een telefoon nummer ook verplichten met daarbij een SMS verificatie zoals je steeds vaker ziet op websites. Op die manier is het gegarandeerd een goed nummer.

Paypal

Paypal kan gebruikt worden op Marktplaats maar wordt naar mijn mening niet genoeg gepromoot. Een nog duidelijkere uitleg erbij met alle voordelen! Het nog vaker gebruiken van Paypal door de verkoper zal het voor de koper nog aantrekkelijker maken. Daarbij een klein voorbeeld: Recent heb ik een aankoop gedaan in de UK, na veel mailen en bellen niets geleverd gekregen! Vervolgens een klacht cq claim geopend bij Paypal en de volgende dag had ik mijn geld netjes terug.

Reviews

Marktplaats is van eBay wat ook een fantastisch systeem is. Waarom niet wat functionaliteiten van eBay kopiëren naar Marktplaats? Zo kunnen er reviews geschreven worden over verkopers wat de drempel tot kopen verlaagd (of juist verhoogd bij slechte reviews) voor de koper.

Nieuwprijzen

Dat Marktplaats binnenloopt is wel bekend, er worden steeds meer en hogere bedragen gevraagd voor advertenties in bepaalde categorieën. Waarom dit niet laten zakken en een ander soort verdienmodel implementeren? Stel je bent op zoek naar een tablet en je gebruikt hiervoor de zoek functie. Vervolgens bovenaan de resultaten een mededeling:

Wist u dat deze tablet ook in de winkel te koop is vanaf €xxx,-? Dit kan onder andere bij de volgende aanbieders: Bedrijf X, Bedrijf Y en Bedrijf Z.

Geregeld zie ik namelijk advertenties waarbij de prijs gelijk of zelfs hoger is dan de nieuwprijs in de winkel! Voor deze mededeling een overeenkomst sluiten met een aantal bedrijven waarbij een x percentage naar Marktplaats gaat, mocht iemand via die mededeling bestellen. Of nog beter voor Marktplaats, een vast bedrag per maand om daar te mogen staan!

Helpdesk

Als laatste nog een klein irritatie puntje wat verder weinig met de website te maken heeft. Recent had ik een advertentie per ongeluk in een verkeerde categorie geplaatst. Dit is zelf niet te wijzigen! Na contact met Marktplaats te hebben gehad was er géén mogelijk om deze advertentie te verplaatsen van categorie! Dit terwijl ik €10,- per maand voor de betreffende advertentie betaalde! Hoe moeilijk kan dit zijn? Ik moest maar mijn advertentie verwijderen (en dus €10,- weg gooien) en de advertentie opnieuw plaatsen (en dus weer €10,- betalen). Wat ik hiermee wil zeggen is dat de helpdesk zich wel wat meer mag uitsloven.